Mot mera mindfulness!

Det pratas och skrivs om nyårslöften i olika forum och diverse olika kom-i-form-challenge drar igång. Det ska ske stora förändringar och förvandlingar. Jag avger inga löften. Jag sätter upp mål att sträva mot. Nyårslöften är så lätt att misslyckas med. Det är liksom så absolut. Antingen fixar man det eller så inte. Ungefär så. Mål är betydligt mer laddat på något vis. Mindre kravfyllt. Mål sporrar mig mer.

Ett av mina mål är att återigen hitta tillbaka till mitt mindfulness-övande. Jag ska sträva efter att komma igång med övandet för att kunna låta ett mindful förhållningssätt genomsyra mitt liv. Här och nu. Acceptans och let go. Ungefär så. Se saker för vad de är. Observera och notera. Vara i det som sker. Inte fly. Här och nu. Vara i mig själv och min kropp. Här och nu. Det här är någonting jag verkligen behöver. Det här är någonting jag vet att jag kommer att må bra. Det här är någonting jag behöver.

Idag fick jag ett måndagsråd från Mindfulnesscenter i min inbox:

En övning i att bli medveten om din kropp och andning när du rör dig. Lägg märke till att du vid all fysisk aktivitet kan uppmärksamma både kropp och andning.

  • Välj den kroppsdel du först vill uppmärksamma. Om du går eller springer kan du till exempel börja med fotsulorna.
  • Växla mellan att uppmärksamma kroppsdel och andning.

Se vad du lägger märke till!

Vad är då mindfulness? I klippet nedan får du en kort introduktion om vad mindfulness handlar om.

Är du också nyfiken på mindfulness? Kika in på bloggen under kategorin mindfulness. Där hittar du en del inom det här området. Jag kommer bjuda på en del inlägg på samma tema den närmaste tiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *