”Man måste ju träna och gå ner i vikt för att må bra!” – Eller kan man tänka på ett annat sätt?

Häromdagen läste jag ett inlägg på sociala medier av en tjej, en mamma, som undrade hur hon skulle förhålla sig till kroppen, vikten och tränandet som nybliven mamma. Hon skrev om att hon hade ätstörningar i bagaget.  Ja, graviditet, att bli förälder och ha ätstörningar bagaget kan vara en komplicerad kombination, men inte på något sätt en omöjlig ekvation. Men om en inte helt har blivit vän med sin kropp kan det absolut vara en påfrestande tid, såväl under som efter graviditet (vilket det kan vara för en kvinna oavsett en historia med ätstörningar eller inte).

Men sedan kom orden jag vill ta fasta på här:

”Man måste ju träna och gå ner i vikt för att må bra.”

Med det påståendet i bakhuvudet förstår jag att det blir väldigt svårt att veta hur en ska förhålla sig till kropp, vikt och träning. Kanske också till maten och ätandet. I och med det påståendet ålägger en sig själv måsten i livet, att träna och att gå ner i vikt och genom detta ska en må bra. Punkt slut.

Precis som om den vägen är den sanna (och kanske enda?) vägen till lycka. Särskilt också som nybliven mamma-då ska man träna och gå ner i vikt för att må bra, eller?

Om du vill förhålla dig till tiden efter graviditeten på ett sunt sätt, tänk på att:

  • Du måste absolut inte träna och gå ner i vikt för att må bra.
  • Man måste inte ens träna efter graviditeten för att gå ner i vikt. (om detta nu känns viktigt). Viktuppgången under en graviditet handlar om så mycket annat än bristen på träning.

Och kom ihåg:

  • Att må bra handlar om så mycket annat än just träning och vikt.

Kanske några tips på vägen till dig som ändå känner inom dig att du borde träna och gå ner i vikt efter din graviditet, till dig som känner en press att haka på de andra mammorna som vill ha med dig på  mamma-kom-i-form-aktiviteterna trots att du känner att det egentligen inte är något för dig:

  •  Träna om du vill träna och gör det när du känner att din kropp är redo.
  • Vad är träning för dig? Vad tycker du om att göra? Hur vill du röra på dig? Träning är så mycket mer än att jogga och gå på gym.
  • Att röra på sig ska vara roligt. Tänk rörelseglädje!
  • Det går alldeles utmärkt att leva utan en våg! Våga vägra vågen om du tror att du skulle må bra av det.
  • Vikten är inte av största vikt!
  • Du har rätt att välja en annan väg en människorna runt omkring.
  • Det är inget fel på dig för att du inte vill haka på mamma-kom-i-form-trenden.
  • Det är inte ens säkert att din kropp är menad att bli precis som tidigare. Ta det varsamt. Lyssna in dig själv och din kropp. Bättre vägvisare än din egen kropp har du knappast.

Har du som gravid/mamma funderingar kring kropp, vikt och ätande och skulle vilja bolla tankarna med någon utomstående? Det finns stöd att få hos Frisk & Fri-Riksföreningen mot ätstörningar.

 

 

En kommentar

  1. Pingback: Om varför jag (just nu) mår dåligt på gymmet | Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *