Ta en morot iställlet! -Om nyttigt, giftigt och att det gått alldeles för långt.

Hur många gånger har jag egentligen läst eller hört om att ta ett alternativ till det söta och goda jag är sugen på? Det är något vi uppmanas till  titt som tätt genom rubriker och artiklar. Ta en morot istället, en näve nötter eller varför inte ett äpple!

Vidare kan vi läsa i cyberrymden om än det ena än det andra som kan göras nyttigare och hälsosammare . Precis allt möjligt kan göras lite nyttigare, en aning hälsosammare. Jag har smakat vetebullar som sades vara av det ”nyttigare” slaget. Inte alls lika gott som hederliga kanelbullar, inte alls värt att baka, inte alls speciellt gott. Jag har läst om alternativa chokladbollar, men jag har inte ens brytt mig om att prova att baka dessa. När det är chokladbollar på vår önskelista här hemma, ska det vara chokladbollar, med pärlsocker, strössel eller kokosflingor på.

Så här är det. När jag är sugen på smågodis kommer jag inte bli mindre sugen på smågodis för att jag skalar en morot och gnager i mig den. Nej, jag tycker inte att det blir lika festligt på födelsedagsfikat utan VANLIGA chokladbollar och annat  för oss klassiskt kalasfika.

10274042_10202503108677125_6863506720821833104_n

Jag vill passa på att tipsa om Liselottes inlägg Morot i påskägget.

2014-04-18-17_30_19-259x300

”Men samtidigt kan jag inte låta bli att bli lite beklämd över hur hälsohetsen nu tar över även våra högtidsstunder. Några godisbitar i ett påskägg kommer inte avgöra ditt eller ditt barns fysiska välmående. Däremot kan det eventuellt höja ert psykiska.”

Tänkvärt, eller hur? Det är ju just det där jag menar! Att verkligen tillåta sig själv att njuta av det man tycker om kan verkligen höja ens välmående. Det handlar inte om att äta sötsaker jämt, jämt, jämt. Det är absolut inte det jag förespråkar.

Däremot är det bara sorgligt vilken hysteri media kan skapa kring en påskhelg. Häromdagen läste jag till exempel en av kvällstidningarna på nätet. De skrev om hur man bli av med påskmagen. Ja, ni läste rätt.  Det handlade om bantningstips och dieter. Kom i form efter påsken liksom. Jag hade en mage före påsk och jag har en mage nu efter påsk. Jag tycker mig se att den ser likadan ut nu när det är vardag igen. Ingenting förödande har inträffat efter påskhelgen-och jag har ätit godis!

Nej, det här med nyttigt/onyttigt-tänket har gått alldeles för långt och när livsmedel kallas både farliga och giftiga känns det hela bara väldigt sorgligt. Att lägga allt för stort fokus på” nyttigheter” kan faktiskt göra att det blir alldeles fel och därmed ohälsosamt-glöm inte det!

Läs Camilla Johanssons inlägg När livsmedel svartlistas i hysteri:

Maten blir vår fiende och det pratas fritt om hur farligt det är att äta. Inte gift, inte pizza, inte på donken utan vanliga livsmedel. Det går för långt nu, kan vi sätta ner foten snart? 
 
Ett exempel som jag gärna vill dra upp är ju denna otroliga hysteri kring vårt vanliga matbord. Där det finns smörgåsmargarin, hushållsost, bröd och mjölk ( ja komjölk). En vanlig familjediet där varje medlem av familjen tar lite av varje. Nu är det otroligt trendigt att bojkotta komjölk (med alla möjliga förklaringar) och vårt vanliga tillbehör till lunchen i form av pasta, ris och potatis. 
Se er omkring i er tillvaro-jag lovar att det finns så mycket väsentligare att lägga ner er tid på än att bekymra er om vad ni ätit under några dagar som råkar kallas påskhelg-till exempel! (Och även om godisskålen fylls på lördag igen kommer ingenting fasansfullt att hända.)

 

 

 

2 kommentarer

  1. Pingback: Den arroganta diethållaren | Johanna Arogén

  2. Pingback: Påskägg från Livskick – Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *