Tro inte på allt du ser, om retuschering.

På Veckorevyns hemsida kan man titta på denna musikvideo som tydligt visar hur retuschering även används inom detta område och inte bara i reklam och tidningar:

 De ungerska regissörerna Balint Nagy och Nandor Lorincz har här valt att visa hur mycket det går ”fixa till” en person i en musikvideo genom att öppet visa retuscheringen av ungerska sångerskan Boggie.

Trots att jag sällan längre slutar förvånas över som handlar om retuschering och utseendefixering kom jag på mig själv med att sitta och skaka på huvudet gång efter gång när jag såg denna video. Oj, oj, oj. Det är viktigt att vi inser och kommer ihåg att det just är så här det ofta går till.

Det vi ser är ofta inte verkligheten. Inte den verkliga verkligheten, utan istället en slags påmålad yta som får oss att tro att saker och ting förhåller sig på ett sätt som i själva verket inte stämmer. Verkligheten är inte alls alltid som den ser ut. 

 

 

En kommentar

  1. Pingback: ”Nouveau parfum”: viktigt budskap i både text och video | Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *